Princip for organisering af skoledagen
Formål
Undervisningens organisering skal skabe rammer, der sikrer hver enkelt elev bedst mulig læring, dannelse og trivsel og skal sikre, at den understøttende undervisning finder anvendelse, hvor den bedst tjener til at skabe rammer, som understøtter elevens faglige udvikling og trivsel.
Mål
Eleverne har tilstrækkelige pauser i løbet af skoledagen
Eleverne har så kort en skoledag, som det er muligt inden for Folkeskolelovens rammer med så høj en grad af to-lærertimer tilknyttet, som det er muligt inden for rammerne af skolens timebevilling
Skoleåret arrangeres med to skemaperioder af hver 100 dages varighed
Eleverne er i støt stigende trivselsmæssig og faglig udvikling
Skolens ansvar
Skoleåret tilrettelægges under hensyntagen til, at skoledagene gøres så korte som muligt ved at konvertere ikke anvendt understøttende undervisning til to-lærertimer
Skoleåret tilrettelægges under hensyntagen til, at de enkelte klasser og elevers trivselsmæssige og faglige udvikling kan tilgodeses
Tilsyn
Skolebestyrelsen fører tilsyn med ovenstående princip. Tilsynet varsles i så god tid, at personalet har mulighed for at bidrage til tilsynet. Skoleledelsen skal have tilstrækkelig tid til at indsamle nødvendige oplysninger, som belyser, om princippet overholdes.
Vedtaget i skolebestyrelsen den 3. maj 2023