Antimobbestrategi

Antimobbestrategi – Stop mobning

Farstrup Skoles børnesyn

Når vi taler om mobning på Farstrup Skole, tager vi udgangspunkt i den oplevelse, som det enkelte barn har. Det vil sige, at det er barnets individuelle forståelse af situationen, som igangsætter en indsats i en given børnegruppe, og ikke den forståelse eller tolkning, som andre måske kan have, der bestemmer, om indsatsen går i gang. Vi arbejder også under den forståelse, at hvis der eksisterer en mobbekultur i en klasse, er det hele klassens opgave at løse den. Det betyder, at både årgangsteam, ledelse, elever og alle klassens forældre bliver inddraget på et tidligt tidspunkt.

Sådan definerer vi mobning

Mobning er et bevidst eller ubevidst forsøg på at skade en anden person, udelukke denne person fra fællesskabet eller gøre sig bedre/hævde sig ved at nedgøre en anden. Mobning kan ekskludere en eller flere personer fra fællesskabet. Mobberen kan være en enkeltperson eller en gruppe. Det handler også om tilskuere eller medløbere, som mere eller mindre accepterer udstødelsen eller nedværdigelsen af et eller flere af gruppens medlemmer. Mobning er et gruppefænomen, og bekæmpelsen af mobning i skolen handler i høj grad om at ændre kollektive dynamikker i klasser. Mobning handler altså også om elever, som bliver gjort svage i et fællesskab.

Når man mobber, bruger man sin magt i situationen på en meget negativ måde. Man gør sig til herre og dommer over en anden person. Mobningen kan foregå både ansigt til ansigt og digitalt.

Digital mobning

Digital mobning er en alvorlig form for mobning, som foregår via digitale medier på internettet eller via mobile enheders. Billeder, videoer eller krænkende tekster bliver lagt på nettet eller udsendt, uden at der tages hensyn til, at det krænker nogen eller berører privatlivets fred. Mobning sker på de digitale platforme.

Mobningen kan både ske helt offentligt og skjult for offeret. Det materiale, som bliver lagt ud på nettet, kan meget hurtigt spredes ud til mange og er nærmest umuligt at slette igen.

Mobning ansigt til ansigt

Mobning ansigt til ansigt kan for eksempel være, at den mobbede forfølges i den fysiske verden, og hvor den mobbende ikke stopper med at drille, slå, råbe, skrive dårlige ting eller grine, selvom der bliver sagt stop. Det er også mobning ansigt til ansigt, når man bevidst ignorerer en anden person eller udelukker denne fra fællesskabet. Det er mobning, når man truer en anden og får ham/hende til at føle sig utilpas og bange, og det er mobning, når man tager eller ødelægger en andens ting.

Sådan gør vi, når vi antager, at nogen bliver mobbet

1. Skolen inviterer barnets forældre til en samtale på skolen hurtigst muligt. Denne samtale har til hensigt at afdække problemet samt at iværksætte eventuelle tiltag, som kan bremse en igangværende konflikt øjeblikkeligt.

2. Alle klassens forældre inviteres via Aula omkring situationen i klassen, og der indkaldes til et forældremøde i klassen. Det forventes, at alle elever repræsenteres med mindst en forælder.

3. Forældrene til de elever, som nævnes med navn i forbindelse med afdækningen af problemet, informeres særskilt.

4. Skolens trivsels- og inklusionsvejleder igangsætter et samtaleforløb med alle elever i klassen. Samtaleforløbet fører til et socialt portræt af klassen.

5. Indsatser i antimobbehandleplanen aftales på forældremøde med baggrund i oplæg fra trivsels- og inklusionsvejleder og klasseteamet

6. Der aftales et opfølgende forældremøde, hvor indsatser evalueres og nye eventuelt igangsættes.