Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for brugen af digitale medier

Princip for digitale medier 

Formål

Princippet har dels til formål at opnå en hensigtsmæssig og ikke-forstyrrende brug af digitale medier, og dels at eleverne opnår forståelse for hensigtsmæssig adfærd, når de færdes på digitale platforme, herunder kendskab til etik og love omkring digital færden.

På Farstrup Skole anvendes følgende begreber som beskrevet herunder:

Digitale medier: de fysiske enheder, der muliggør færden i den digitale verden. Her menes fx smartboards, chromebooks, tablets, smartphones, smartwatches, computere, TV osv.

Sociale medier: tjenester, der gør det muligt for mennesker at indgå i sociale fællesskaber online. Her menes fx Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, Twitter, YouTube, chat-forum (fx I spil) osv.

Digital læring: undervisning assisteret af digitale medier samt undervisning i brug af digitale medier

Digital dannelse: med digital dannelse menes evnen til at kunne begå sig socialt og etisk i den virtuelle verden.

 

Mål

  • Børn og voksne på Farstrup skole benytter digitale medier hensigtsmæssigt i relevante sammenhænge

  • Børn på Farstrup Skole har kendskab til digitale medier, digital læring, sociale medier samt opnår en høj grad af digital dannelse i løbet af deres skoletid

  • Digitale medier anvendes som naturligt redskab i undervisningen og optræder ikke som forstyrrende element i hverken skole eller dus-tid 

Skolens ansvar

  • Digitale medier anvendes i skole og dus-tid, når det anses for relevant. Det handler både om at understøtte læringsprocesser samt generel undervisning i brugen af digitale medier og digital læring, herunder de lovmæssige aspekter som fx videregivelse af personoplysninger, billeder og videoer. 

  • De enkelte årgange følger de forløb om digital dannelse, der initieres af Børn og Unge i Aalborg Kommune

  • Det enkelte personale har altid autoriteten til at beslutte brugen af digitale medier i forskellige situationer og /eller perioder

  • Skolen anerkender at der kan være behov for særaftaler for enkelte børn. Dette aftales i samarbejde med de respektive forældre

  • Skolen påtager sig ikke ansvaret for eventuelle aldersbegrænsninger på app’s, spil og programmer på private enheder, hvis børnene benytter sig af disse

  • I dussen opbevares mobiltelefoner i taskerne i garderoben og benyttes ikke i dus-tiden. Dussens øvrige digitale medier må anvendes efter personalets retningslinjer

 

Forældrenes ansvar

  • Forældrene forventes af tage ansvar for at understøtte digital dannelse og engagere sig i barnets brug af digitale og sociale medier

  • Forældrene bakker op om skolens autoritet i beslutninger om brug af digitale medier

  • Forældrene kontakter ikke børnene i løbet af skoledagen, da det griber forstyrrende ind i dagen. Kontakt til børnene kan i skole- og dustid formidles gennem skolen eller dussens telefonnumre: 93520400/93520401

  • Forældrene søger for at underrette skolens personale, hvis man får kendskab til uhensigtsmæssig adfærd på sociale medier, eller uhensigtsmæssig brug af digitale medier i øvrigt

Elevernes ansvar

  • Eleverne overholder gældende retningslinjer

  • Uhensigtsmæssig adfærd på eller brug af digitale og/eller sociale medier kan udløse forskellige konsekvenser som fx samtale med eleven og forældrene jf. skolens antimobbeplan (se skolens hjemmeside)

  • Eleverne underretter altid voksne (forældre eller personale), hvis man oplever eller har kendskab til drilleri og mobning på digitale og sociale medier

Tilsyn

Skolebestyrelsen fører tilsyn med ovenstående princip. Tilsynet varsles i så god tid, at personalet har mulighed for at bidrage til tilsynet. Skoleledelsen skal have tilstrækkelig tid til at indsamle nødvendige oplysninger, som belyser, om princippet overholdes.

 

Vedtaget i skolebestyrelsen den 12. juni 2024