Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Inklusionsgrundlag

Indledning

Farstrup Skole er folkeskole for alle distriktets elever. For at skabe de bedst mulige betingelser for elevernes læring og trivsel, arbejder vi med udgangspunkt i et velbeskrevet og kendt pædagogisk mindset. Vi bruger en del ressourcer på at implementere en processuel vejledningskultur, idet vi gennem vejledningen får et særligt fokus på personalets praksis i klasserne. Her er vores mål kontinuerligt at skabe et rum, som er præget af en inkluderende grundtanke. Vi afsætter ressourcer til arbejdet med de udsatte elever i vores kompetencecenter.

Definition

Der er tale om inklusion, når barnet i videst muligt omfang

  • er i et læringsfællesskab – altså fysisk til stede i skolen.
  • deltager i og oplever sig som en del af fællesskabet. 
  • har både samarbejdsmæssige og venskabelige relationer
  • udvikler positive selvbilleder – selvværd og selvtillid.
  • er i en læringsprogression

Det inkluderende læringsfællesskab er kendetegnet ved, at

  • skolens ledelse prioriterer og understøtter inklusionsindsatsen.
  • skolen har procedurer for det inkluderende arbejde og en grundlæggende inkluderende tilgang til alle elever
  • der tages udgangspunkt i elevers forskellige ressourcer, så alle bliver så dygtige, som de kan.
  • de professionelle viser, hvordan elever kan støtte og hjælpe hinanden ved at være åbne om hinandens forskelligheder.
  • de professionelle samarbejder i team og deler viden og ansvar og er refleksive.
  • skolens ressourcepersoner understøtter eleven og de professionelle.
  • det tværprofessionelle samarbejde er formaliseret og yder rådgivning, vejledning og sparring.
  • forældre ses som en ressource, som også har andel i en velfungerende, inkluderende kultur. 

Værdigrundlag

Udgangspunktet for arbejdet med elevers trivsel og læring tager sit afsæt i skolens værdier;  Høj faglighed, respekt, glæde, ordentlighed, troværdighed og fællesskab.

Værdigrundlaget for det pædagogiske arbejde har et relations- og ressourceorienteret udgangspunkt, så læring og trivsel kan foregå i et rum præget af en god grundstemning, respekt og ligeværdighed. Det pædagogiske personale har ansvaret for denne relation, og relationen opfattes som en grundsten i elevens udvikling. Gennem anerkendelse, empati og positive forventninger, støtter og opmuntrer det pædagogiske personale eleven således, at eleven udvikler et positivt selvbillede og en tiltro til egne muligheder – dette for at danne grobund for at lykkes med kerneopgaven, der omfatter læring og trivsel for alle.

Vores børnesyn

  • børn gør det bedste, de kan
  • børn ønsker at være en del af et fællesskab
  • børn søger efter meninger
  • børn er nysgerrige
  • børn er aktive
  • børn tænker i helheder
  • børn søger tryghed
  • børn vil gerne tages alvorligt
  • børn vil gerne høres og ses
  • børn vil gerne respekteres 

Børn gør det rigtige, hvis de kan!

Hvis børn ikke lykkede ift. de krav. forventer m.v. vi stiller i skolen, er det de voksnes ansvar, at finde ud af, hvad der står i vejen for barnet - så vi kan hjælpe barnet med at lykkes.  

Inklusionstænkning

På Farstrup Skole er det vigtigt, at det pædagogiske personale lærer af hinanden. Videndeling, fælles refleksion og inspiration bidrager til at styrke fagligheden og kompetencerne i forhold til inklusionsopgaven. Det stiller store krav til det pædagogiske personale at skabe inkluderende læringsfællesskaber, og det kræver, at en specialpædagogisk viden bringes i spil. Her er der bl.a. hjælp at hente hos ressourcepersoner (KPC, vejledere, PLC, ledelse, kollegaer samt forældre). 

Vidensdeling, fælles refleksion og inspiration skal derfor på Farstrup Skole være en del af skolens daglige arbejde og bidrage til at styrke fagligheden og den løbende kompetenceudvikling. I denne sammenhæng spiller vejlederne en afgørende rolle. 

Vi har desuden fokus på at arbejde bevidst med at etablere fællesskaber med positive relationer mellem eleverne, mellem eleverne og de voksne samt mellem de voksne indbyrdes. Der fokuseres på elevernes kompetencer og ressourcer, og de betydningsfulde voksne omkring eleverne skaber mulighed for deres deltagelse i et fællesskab. Sammen med forældrene drøftes vigtigheden af at tænke inkluderende. Forældrene og eleverne inddrages løbende i arbejdet med at skabe inkluderende fællesskaber. 

Som ansat på Farstrup Skole skal man have et inkluderende børnesyn og kunne agere i skolens mindset!

Det pædagogiske udgangspunkt indebærer, at

  • en inklusionsvejledervejleder altid er tovholder på inklusionsprocesserne
  • medarbejdere tager udgangspunkt i elevernes kompetencer for, med udgangspunkt i nærmeste udviklingszone (NUZO), at arbejde med elevernes potentialer.
  • medarbejdere møder eleven/barnet med positive forventninger, der giver eleven/barnet en væsentlig større mulighed for at lykkes (Rosenthal effekten).
  • de voksne arbejder med karakterdannelse med henblik på, at det enkelte barn får hjælp og støtte til udviklingen af
  • tænkeevnen
  • dømmekraften
  • vedholdenheden 
  • robustheden
  • de sociale kompetencer er til stede

Formål med vejlederne

Vi prioriterer et højt kompetenceniveau blandt vores faglige vejledere og forventer efter vejledningssessioner, at

den vejledte får mulighed for at nuancere sin tilgang til den pædagogiske opgave for ad denne vej at få øje på mulige hypoteser

den vejledte efter endt vejledning, oplever en øget duelighed i forhold den pædagogiske opgave.

Formål med kompetencecentret (KPC)

Formålet med KPC er, at elever, som i perioder er tilknyttet, videreudvikler deres faglige, sociale og personlige kompetencer. Formålet er hermed at skabe muligheder for eleverne, så de kan blive så dygtige de kan. Ressourcerne til KPC bruges med fokus på elevernes læringsprocesser og på opkvalificering af det pædagogiske personale gennem vejledning, sparring, coaching, mesterlære og rådgivning.  

KPC skal således medvirke til at

  • implementere og understøtte skolens mindset
  • udvikle et fagligt kraftcenter, som kan yde forskellige former for specialundervisning samt anden specialpædagogisk bistand
  • holde fokus på læring og trivsel
  • være vejledende og videndelende over for skolens øvrige personale 
  • hjælpe ledelsen med at foretage prioritering og planlægning af ressourcer, således at disse løbende udnyttes optimalt
  • etablere et pædagogisk miljø, hvor samarbejdsstrukturen er central mellem skoleledelse, PPR, skolens pædagogiske personale, forældrene og KPC
  • etablere et pædagogisk miljø, hvor samarbejdet mellem skole og hjem er meget højt prioriteret
  • bevare elevens mulighed for et tilknytningsforhold til klassen
  • spotte elever med særlige behov så tidligt i skoleforløbet som muligt – dette finder bl.a. sted i forbindelse med de årlige klassekonferencer, hvor ledelsen er aktivt deltagende
  • arbejdet med det enkelte barn tager udgangspunkt i en helhedsorienteret indsats
  • skabe et refleksionsrum for erfaring, videndeling, pædagogisk nytænkning mm.
  • det pædagogiske miljø for eleverne skal være præget af sammenhæng, omsorg, tillid og tryghed.

 Forældrene som barnets største ressource

Forældresamarbejdet, forældrene er barnets største ressource.

  • Dialog mellem hjem og skole
  • Gensidige forventninger og respekt
  • Sammen arbejde ud fra skolens værdier:

Faglighed, respekt, fællesskab og glæde

Trygge og tillidsfulde forældre giver læringsparate elever

Elevens stemme

En forudsætning for at lykkes med inklusion på Farstrup Skole er, at vi lytter til eleverne i såvel fællesskabet som individuelt. Derfor er vi opmærksomme på at forbedre vores elevsamtaler, således at elevens stemme til stadighed kommer i centrum.

Inklusionstrappen

Vores kerneopgave er bl.a. at skabe en skole, hvor alle elever har optimale betingelser for at være i læring og trivsel. Det betyder, at vi arbejder målrettet på at skabe de bedst mulige betingelser for, at eleverne inkluderes i læringsfællesskabet. Herunder beskrives trinene i inklusionstrappen

 

  1. Vi forstår, at eleven befinder sig i en svær kontekst, og at vi måde gøre noget for at hjælpe. 
  2. Vi beder forældrene om hjælp til at finde løsninger, som skolen iværksætter.
  3. Vi lytter til, udforsker og påskønner elev- og forældreperspektivet. 
  4. Vi har ansvaret for at forbedre læringsmiljøet i skolen.
  5. Vi arbejder på at hjælpe eleven i skolen samt styrke samarbejdet med forældrene
  6. Både vi, eleven og forældrene kan se en vej frem.

Samarbejdspartnere

I det omfang, vi har behov for det, samarbejder vi med eksterne samarbejdspartnere – f.eks. skolepsykologer, konsulenter fra PPR, sundhedsplejerske eller socialrådgivere fra F&B, SSP og UU.

Yderligere info

På Farstrup Skole har vi desuden en intern folder, som beskriver i praksis, hvad og hvordan den enkelte medarbejder skal agere i relation til inklusion og trivsel.

                                                                                                                                                                            marts 2020