Ny elev på Farstrup Skole

Praktiske informationer

DUS

DUS er åben mandag til torsdag fra 6.15 til 17.00 og fredag fra 6.15 til 16.00. Der er mulighed for at spise morgenmad i DUS (0. - 3. klasse) hver dag til kl.7.30, også for børn, som går i DUS II (4. - 6. klasse).

Den daglige registrering i DUS foregår i Komme/gå modulet via Aula, som også kendes fra børnehaven. I Komme/gå foregår også til-og afmelding vedrørende ferie, komme-gå-tider, tilladelser m.m. Vi sørger gerne for, at jeres børn sendes videre fra DUS og til fritidstilbud. Dette og andre aftaler skrives i Komme/gå. Når skolen holder lukket på almindelige hverdage, påske, jul osv., har DUS’en åbent som normalt, men husk at møde ind inden kl. 9.00, da vi tit tager på tur.

Mødetider

Skoledagen begynder kl. 7.55, og der er tilsyn fra kl. 7.45 i klasserne. Har I behov for at møde tidligere, skal eleverne meldes i DUS, da der ikke er voksentilsyn på skolen. DUS’en åbner alle dage i forlængelse af skoledagens afslutning. Der er busforbindelse både mod Nibe og Løgstør.

Aula

Som forældre er I oprettet på skolens beskedsystem Aula, hvor den almindelige kommunikation mellem skole og hjem foregår. Her kan også skrives mellem forældre i klassen.

Garderobe

Alle elever har en garderobe til overtøj, taske m.m.

Det kan være en god ide med navn i tøjet, så det er lettere at finde igen. Skolen har en kasse til glemt tøj.

Ekstraordinær frihed

Hvis barnet ønskes fritaget fra skole, skal det ske via indberetning i MU elevfravær, som tilgås via Aula.

Sygdom

Hvis barnet er fraværende på grund af sygdom, skal det indberettes i MU elevfravær via Aula og til DUS via Komme/gå i Aula.

Fravær

Det er obligatorisk at gå i skole, da det er undervisningspligt for alle børn fra 0. - 9. klasse. Hvis fraværet bliver for stort, indkalder vi til en samtale med en af skolens trivselsmedarbejdere og eventuelt ledelsen.

Skoleskema

På Farstrup Skole har vi to halvårlige skemaperioder. Skoleskemaerne kan ses på Aula i kalenderen og på skolens hjemmeside.

Forældremøder

I løbet af skoleåret afholdes tre forældremøder. De to af møderne er ordinære forældremøder, som holdes kort efter skolestart og i foråret, mens det tredje møde har ”Den gode klasse” som overskrift og er et møde, hvor forældrene selv styrer begivenhederne. På det første forældremøde taler vi blandt andet om afholdelse af fødselsdage, og I får en introduktion til ”Den gode klasse”. På det første forældremøde deltager klassens repræsentant fra skolebestyrelsen og fortæller om bestyrelsesarbejdet.

Forældreråd

På det første forældremøde skal der vælges fire til fem repræsentanter til forældrerådet. Forældrerådets opgave er at lave sociale arrangementer for klassen.

Skolehjemsamtaler

Vi holder skolehjemsamtaler to gange årligt, i efteråret og i foråret, men der er altid mulighed for at få en samtale med klassens voksne, hvis I har behov for dette.

Motorik

Alle børn bliver i starten af skoleåret testet motorisk. Hvis der er behov for ekstra motorisk træning, vil I blive kontaktet, inden forløbet begynder. Forløbet tager udgangspunkt i leg, hvor børnene udfordres motorisk.

Sprogvurdering i 0. klasse

Alle børn sprogvurderes obligatorisk to gange årligt i 0. klasse. Første gang er kort tid efter skolestart.

Sundhedsplejerske

I løbet af 0. klasse skal alle elever til kontrol ved sundhedsplejersken. I deltager som forældre. I vil få nærmere besked omkring dette på Aula, når tiden nærmer sig. Vi arrangerer et besøg hos sundhedsplejersken inden den første kontrol, så eleverne kender omstændighederne.

Fødselsdage

Vi fejrer elevernes fødselsdage i klassen med fødselsdagssang, og de må gerne medbringe frugt, flødeboller eller lignende til at uddele i klassen.

Ture ud af huset

Vi ligger midt mellem skov og strand og med højt til himlen, og vi bruger naturen omkring os så meget, som vi kan. Vi prøver også at benytte os af de mange kulturtilbud i Aalborg Kommune, men da vi har langt frem og tilbage, vil vi engang imellem bede jer om hjælp til at få os transporteret.