Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for kommunikation mellem skole og hjem

Princip for kommunikation mellem skole og hjem

Formål

En god kommunikation mellem skole og hjem er medvirkende til at skabe grundlag for et godt skole-hjem-samarbejde. 

Formålet med dette princip er at sikre, at medarbejdere på Farstrup Skole og forældre i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling, så alle elever trives og bliver så dygtige, de kan.

Mål

Kommunikationen mellem skole og hjem opleves af alle parter som anerkendende, åben og respektfuld.

Alle forældre og medarbejdere kender skolens retningslinjer for, hvem de skal kontakte i forskellige situationer, og på hvilke digitale platforme kommunikationen skal foregå.

Det er muligt at mødes personligt med forældre eller personale efter behov.

Det er let for alle forældre og elever at holde sig opdateret omkring såvel de praktiske som de indholdsmæssige dele af skoledagen.

Eleverne skal hjælpes til at tage større ansvar for deres skolegang i forhold til at søge informationer om aktiviteter, lektier mm. på de digitale platforme. Det er en vigtig del af barnets vej mod selvstændighed.

Skolen er orienteret om væsentlige forhold i familien, som har betydning for elevens skolegang.

Skolens ansvar

Skolen orienterer forældrene på forældremødet i starten af skoleåret om skolens forventninger til forældrene, og hvilke forventninger forældrene kan have til skolen. Tydelig kommunikation skaber færre frustrationer.

Skolen sikrer, at alle forældre er informeret om, hvem de skal kontakte i forskellige situationer samt hvilke træffetider, de enkelte ansatte har.

Skolen informerer så hurtigt som muligt en elevs forældre, hvis der opstår faglige eller trivselsmæssige problemer, herunder fravær.

Skolen tilstræber at kommunikere tydeligt og rettidigt til forældre og elever. Når der sendes informationer ud digitalt, bør både forældre og elever orienteres/være modtagere, når det er hensigtsmæssigt.

Skolen behandler bekymringer og evt. utilfredshed fra forældre så hurtigt som muligt med henblik på en tilfredsstillende løsning for begge parter.

Skolens ansatte svarer så hurtigt som muligt på henvendelser fra forældrene - som hovedregel indenfor 2 arbejdsdage.

Forældrenes ansvar

Forældrene kontakter skolens ansatte inden for deres træffetider.

Forældrene holder sig orienteret om deres barns skolegang gennem kommunikationsplatformen Aula.

Forældre bør allerede i løbet af fase 1 begynde at hjælpe deres barn til at opsøge informationer på de digitale platforme.

Forældrene skal som udgangspunkt orientere skolen, hvis der er væsentlige forhold i familien, som har betydning for elevens skolegang fx dødsfald i familien eller problemer i hjemmet, og som kan påvirke elevens dagligdag.

Forældre, der er utilfredse med forhold omkring deres barns skolegang, tager som udgangspunkt direkte kontakt til de involverede medarbejdere med henblik på løsning af problemet. Findes der ikke en løsning på denne måde, retter forældrene som udgangspunkt henvendelse til skolelederen.

Forældrene retter som udgangspunkt henvendelse til skolebestyrelsen, hvis de oplever, at principper, værdiregelsæt, antimobbestrategi og ordensregler, som skolebestyrelsen har fastsat, ikke efterleves.

Forældre bør ikke diskutere eventuelle problemstillinger i forhold til barnets skolegang i nærmiljøet, men bør rette bekymringen det rigtige sted hen – nemlig skolen. 

Forældre, der oplever konflikter mellem deres barn og et andet barn, tager så vidt muligt direkte kontakt med det andet barns forældre med henblik på løsning af konflikten. Relevante ansatte på skolen bør inddrages, hvis det vurderes at kunne bidrage til løsning af konflikten.

Forældre skal hjælpe deres barn til at løse konflikter, som er opstået i fritiden. Det er svært for skolens medarbejdere at bidrage til løsning af en konflikt, som ikke er sket i skoletiden.

Elevens ansvar

Eleverne hjælpes til at opsøge informationer på de digitale platforme i løbet af fase 1 med hjælp fra forældre og medarbejdere, så de efterhånden kan tage mere og mere ansvar for egen læring.

Tilsyn

Skolebestyrelsen fører tilsyn med ovenstående princip. Tilsynet varsles i så god tid, at personalet har mulighed for at bidrage til tilsynet. Skoleledelsen skal have tilstrækkelig tid til at indsamle nødvendige oplysninger, som belyser, om princippet overholdes.

 

Vedtaget i skolebestyrelsen den 16. august 2023