Børne- og Ungeforvaltningens vision: “Vi kan i fællesskab”
Vores fællesskaber er for alle. De er for individet, for gruppen, for unge, yngre, ældre, ældste. De er for faglighed, forskellighed og familier, og de forener og forpligter. Det betyder, at vi altid kan og skal bruge fællesskaber for vores egen og hinandens skyld, når vi løser vores fælles mål og udfordringer.
I vores fællesskaber kan vi lære, være, lykkes og gro. Derfor er vi drevet af viden og af at lære fra os, af mod, handlekraft og eftertænksomhed og af nysgerrighed, forståelse og respekt for det, vi har til fælles, og det, som endnu er nyt.
Vi kan i fællesskab på Farstrup Skole
Aalborg Kommunes vision “Vi kan i fællesskab” danner den overordnede ramme for Farstrup Skoles grundfortælling. Vi er optagede af at forankre visionen her på Farstrup Skole ift. de områder, hvor vi kan se, vi lykkes med vores fælles kerneopgave, nemlig at skabe læring, trivsel, dannelse og udvikling for eleverne. Samtidig er vi nysgerrige på at lave målrettede indsatser på de områder, hvor vi kan se, vi kan blive endnu bedre.
Vi har beskrevet, hvordan vi lykkes med at arbejde med de 4 ambitioner lære, være, lykkes, gro her:
Vi kan lære i fællesskab
Læring på tværs af klasser
Eleverne lærer at tage ansvar og drage omsorg
Varierede læringsmiljøer
Læring i naturen og i nærmiljøet
Bevægelse i undervisningen
Temadage hvor eleverne i fællesskab samarbejder om et produkt
Samarbejde med “Åben Aalborg”
Internationalt samarbejde for de ældste elever
Elevinddragelse ift. de emner eleverne er optagede af
Udvælge bøger sammen med eleverne
Børnemøder i DUS
Vi kan være i fællesskab
Stor tryghed blandt eleverne; alle kender alle både børn og voksne
Trivselscirkler hvor eleverne snakker om deres egen og klassens trivsel
Rummelighed - der er plads til forskelligheder
Gode overleveringer hele vejen rundt giver en god forståelse af børnene
Børnehave og skole
Skole/DUS
Lærer/lærer
Lærer/pædagog/hjemmet
Eksterne samarbejdspartnere
Høj social trivsel - vi prioriterer trivselsarbejdet højt
Løsningsorienteret omkring børnenes individuelle behov, så de kan være i fællesskabet
Vi kan lykkes i fællesskab
Trygge læringsrum
Eleverne oplever en stolthed over at fremvise noget de har lavet og har øvet sig på
Vi lærer også af at lave fejl
Vi lærer børnene at vi skal tro på det bedste i folk
Man kan lave fejl og tage fejl
Fejl kan laves både socialt og fagligt over for hinanden
Anerkende at vi som voksne ikke ved alt
Kort vej fra tanke til handling
Vi er gode til at snakke sammen på tværs af arbejdsområder, så vi alle lykkes bedst muligt i forskellige situationer
Vi kan gro i fællesskab
Anerkendelse
Vi viser og anerkender alle elever uanset, hvilken gruppe de hører til, alle bliver behandlet ens
Åbenhed omkring forskelligheder og udfordringer skaber en større forståelse og respekt for hinanden
Fællessamlinger
Eleverne oplever at være i et inkluderende fællesskab, hvor de med respekt for hinanden lytter til de elever, der fremviser og fortæller noget
Skaber fællesskab og et fælles tilhørssted
Medbestemmelse
Vi inddrager løbende eleverne i undervisningen omkring indhold og form
Vi inddrager eleverne i beslutninger gennem elevrådet
Vi inddrager eleverne i at fortælle de gode historier om skolen
Hvad har vi fokus på fremadrettet, og hvor er vi om 5 år:
Farstrup Skole har stor betydning i lokalsamfundet og er det naturlige tilvalg for alle børn i skoledistriktet.
Skolen kendetegnes ved at have fokus på en praksisfaglig tilgang til undervisningen. Det er både i form af at udemiljøet og nærområdet benyttes i undervisningen og i Dussen.
Vi samarbejder med nærmiljøet i forhold til de ældste elever, der har brug for mere praksis i hverdagen.
Skolen kendetegnes på at alle elever skal opleve at være en del af et inkluderende læringsmiljø og på at alle elever skal løftes så godt det er muligt ud fra deres faglige niveau med særlig fokus på læsning.