Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Farstrup Skoles grundfortælling

Børne- og Ungeforvaltningens vision: “Vi kan i fællesskab”

Vores fællesskaber er for alle. De er for individet, for gruppen, for unge, yngre, ældre, ældste. De er for faglighed, forskellighed og familier, og de forener og forpligter. Det betyder, at vi altid kan og skal bruge fællesskaber for vores egen og hinandens skyld, når vi løser vores fælles mål og udfordringer. 

I vores fællesskaber kan vi lære, være, lykkes og gro. Derfor er vi drevet af viden og af at lære fra os, af mod, handlekraft og eftertænksomhed og af nysgerrighed, forståelse og respekt for det, vi har til fælles, og det, som endnu er nyt. 

 

Vi kan i fællesskab på Farstrup Skole

Aalborg Kommunes vision “Vi kan i fællesskab” danner den overordnede ramme for Farstrup Skoles grundfortælling. Vi er optagede af at forankre visionen her på Farstrup Skole ift. de områder, hvor vi kan se, vi lykkes med vores fælles kerneopgave, nemlig at skabe læring, trivsel, dannelse og udvikling for eleverne. Samtidig er vi nysgerrige på at lave målrettede indsatser på de områder, hvor vi kan se, vi kan blive endnu bedre. 

Vi har beskrevet, hvordan vi lykkes med at arbejde med de 4 ambitioner lære, være, lykkes, gro her:

Vi kan lære i fællesskab

Læring på tværs af klasser

  • Eleverne lærer at tage ansvar og drage omsorg

Varierede læringsmiljøer

  • Læring i naturen og i nærmiljøet

  • Bevægelse i undervisningen

  • Temadage hvor eleverne i fællesskab samarbejder om et produkt

  • Samarbejde med “Åben Aalborg”

  • Internationalt samarbejde for de ældste elever

Elevinddragelse ift. de emner eleverne er optagede af

  • Udvælge bøger sammen med eleverne

  • Børnemøder i DUS

Vi kan være i fællesskab

Stor tryghed blandt eleverne; alle kender alle både børn og voksne

Trivselscirkler hvor eleverne snakker om deres egen og klassens trivsel

Rummelighed - der er plads til forskelligheder

Gode overleveringer hele vejen rundt giver en god forståelse af børnene

  • Børnehave og skole

  • Skole/DUS

  • Lærer/lærer

  • Lærer/pædagog/hjemmet

  • Eksterne samarbejdspartnere

Høj social trivsel - vi prioriterer trivselsarbejdet højt

Løsningsorienteret omkring børnenes individuelle behov, så de kan være i fællesskabet

Vi kan lykkes i fællesskab

Trygge læringsrum 

  • Eleverne oplever en stolthed over at fremvise noget de har lavet og har øvet sig på

Vi lærer også af at lave fejl

  • Vi lærer børnene at vi skal tro på det bedste i folk

  • Man kan lave fejl og tage fejl

  • Fejl kan laves både socialt og fagligt over for hinanden

  • Anerkende at vi som voksne ikke ved alt

Kort vej fra tanke til handling

  • Vi er gode til at snakke sammen på tværs af arbejdsområder, så vi alle lykkes bedst muligt i forskellige situationer

Vi kan gro i fællesskab

Anerkendelse

  • Vi viser og anerkender alle elever uanset, hvilken gruppe de hører til, alle bliver behandlet ens

  • Åbenhed omkring forskelligheder og udfordringer skaber en større forståelse og respekt for hinanden

Fællessamlinger

  • Eleverne oplever at være i et inkluderende fællesskab, hvor de med respekt for hinanden lytter til de elever, der fremviser og fortæller noget

  • Skaber fællesskab og et fælles tilhørssted 

Medbestemmelse

  • Vi inddrager løbende eleverne i undervisningen omkring indhold og form

  • Vi inddrager eleverne i beslutninger gennem elevrådet

  • Vi inddrager eleverne i at fortælle de gode historier om skolen

Hvad har vi fokus på fremadrettet, og hvor er vi om 5 år:

  • Farstrup Skole har stor betydning i lokalsamfundet og er det naturlige tilvalg for alle børn i skoledistriktet. 

  • Skolen kendetegnes ved at have fokus på en praksisfaglig tilgang til undervisningen. Det er både i form af at udemiljøet og nærområdet benyttes i undervisningen og i Dussen.

  • Vi samarbejder med nærmiljøet i forhold til de ældste elever, der har brug for mere praksis i hverdagen.

  • Skolen kendetegnes på at alle elever skal opleve at være en del af et inkluderende læringsmiljø og på at alle elever skal løftes så godt det er muligt ud fra deres faglige niveau med særlig fokus på læsning.